You are currently viewing TWÓRCA CYFROWY – kim jest, na czym polega jego praca?

TWÓRCA CYFROWY – kim jest, na czym polega jego praca?

Masz zainteresowanie, którym od zawsze chciałeś dzielić się z innymi? Na początku robisz to tylko dla siebie, dzieląc się tym z rodziną i przyjaciółmi, aż tu nagle bum! Ktoś mówi: ,,Ej, to jest fajne, pokaż to ludziom!’’. Serce zaczyna bić mocniej, ręce całe się trzęsą, ale ekscytacja pcha Cię do działania. Wrzucasz pierwszy krótki filmik na YouTube. Na początku cisza jak makiem zasiał, ale nie zrażasz się, bo wiesz, że to dopiero pierwszy krok. Jesteś konsekwentny i robisz to dalej. Zaczynasz zdobywać subskrypcje. Ludzie zaczynają pisać ,,wow, super robota’’. Zaczynają pojawiać się pierwsze oferty współpracy. I wtedy przychodzi myśl: ,,A może, by tak rzucić etat i zostać twórcą cyfrowym w 100%’’?

W tym artykule dowiesz się, kim jest twórca cyfrowy, na czym polega jego praca, jakie treści tworzy oraz jak zarabia. Odkryjesz również, jak zacząć w tym zawodzie, jakie kroki podjąć, by osiągnąć sukces, a także dla kogo jest to idealna ścieżka, a kto raczej powinien poszukać innego zajęcia.

Kim jest twórca cyfrowy i na czym polega jego praca?

Twórca cyfrowy to osoba, która tworzy różne treści dostępne w Internecie na różnych platformach. Może np. dzielić się wiedzą, pokazywać swoje hobby lub dostarczać rozrywkę. Celem wrzucania treści jest przyciąganie uwagi i budowanie swojej społeczności, czyli grupki ludzi, którzy klikają, oglądają i komentują. Docelowo te działania mają prowadzić do zarabiania pieniędzy.

Praca twórcy polega na tworzeniu wartościowych materiałów dostępnych w Internecie. To trochę jak prowadzenie własnego sklepu, tylko zamiast towaru masz swoje treści. Co ważne, twórcy cyfrowi pracują na własnych zasadach. Sami organizują swój czas, wybierają tematy oraz decydują, jak i gdzie będą publikować swoje treści. Można powiedzieć, że każda osoba, która wrzuca treści w Internet jest twórcą cyfrowym.

Jakie treści tworzy twórca cyfrowy?

Twórca cyfrowy ma wiele możliwości, jeśli chodzi o formaty, w jakich może publikować swoje materiały. Oto przykładowe treści, które mogą tworzyć twórcy cyfrowi:

  • Treści wideo, vlogi – to materiały w formie wideo, popularne na platformach, takich jak YouTube, TikTok czy Instagram. Przykładowo mogą to być vlogi z podróży, treści o polityce czy recenzje produktów.
  • Filmy dokumentalne i edukacyjne – dłuższe i bardziej profesjonalne materiały wideo idealne dla osób, które chcą edukować i dostarczać wiedzę w interesujący sposób np. filmy o historii, bajki dla dzieci.
  • Blogi i artykuły – dłuższe formy tekstowe, które są publikowane na własnej stronie internetowej lub portalu np. przepisy kulinarne czy recenzje produktów bankowych.
  • Podcasty – publikacje w formacie audio np. wywiady z ciekawymi osobami, rozmowy o książkach.
  • Muzyka, mp3 – wszelkie treści dźwiękowe np. utwory muzyczne, ścieżki dźwiękowe czy muzyka relaksacyjna.
  • Posty, rolki, relacje – różne treści wrzucane na popularne portale społecznościowe tj.: Instagram, Tik-Tok, Facebook. Przykładowo mogą to być treści rozrywkowe czy stylizacje modowe.
  • Transmisje na żywo – treści wideo, które są transmitowane w czasie rzeczywistym na platformach tj.: Twitch, YouTube, Facebook. Przykładowo: transmisje z meczów, transmisje z gier, koncerty na żywo.
  • Newslettery – regularne treści wysyłane drogą mailową np.: porady marketingowe, informacje o nowinkach technologicznych.
  • Zdjęcia stockowe – wszelkie fotografie, do których można uzyskać dostęp i wykorzystywać je w celach komercyjnych np. jako ilustracje do artykułów czy grafiki do prezentacji.

Oczywiście to tylko przykłady, bo typów treści jest dużo więcej. Każda z tych form ma swoje unikalne cechy i wymaga od twórcy innych umiejętności, ale wszystkie łączy to, że są udostępniane za pomocą Internetu.

Na czym może zarabiać twórca cyfrowy?

No dobra, ale skąd w tej całej zabawie biorą się pieniądze? Już tłumaczymy. Tak naprawdę jest mnóstwo sposobów, trudno byłoby podać wszystkie możliwości. Oto kilka popularnych przykładów:

Zarobek z reklam

Monetyzacja wyświetleń treści poprzez programy partnerskie brzmi skomplikowanie? Najpopularniejszym portalem, który daje taką możliwość jest YouTube. Jeśli osiągniesz określoną liczbę wyświetleń i subskrypcji możesz zapisać się do ich programu partnerskiego. Część zysków z reklam, które będą wyświetlały się podczas wyświetlania Twojego filmiku trafi do Ciebie.

Szczerze mówiąc, to zarobki uzyskiwane w ten sposób są stosunkowo niewielkie w porównaniu do innych metod, o których za chwilę się dowiesz. Aby zgarnąć miesięcznie około 2000 zł, musisz zdobyć aż 100 000 wyświetleń! Jednak jest to tylko wartość orientacyjna. Stawki wahają się w zależności od branży, czy tego, jak dużo czasu ktoś spędza na oglądaniu danego nagrania.

Plusem zarabiania na reklamach jest to, że udostępnione filmiki mogą cały czas dla Ciebie zarabiać. Jest to dochód pasywny, który cały czas do Ciebie trafia.

Afiliacja i współpraca z markami

Chodzi o promocję produktów i usług innych firm w zamian na prowizję lub stałe wynagrodzenie. Przykładowo prowadzisz kanał na YouTube i w swoich nagraniach opisujesz różne narzędzia marketingowe. Jeśli ktoś skorzysta z danego narzędzia z Twojego polecenia i opłaci swój dostęp, Ty otrzymasz od tego prowizję. Ciekawą opcją mogą być polecenia programów abonamentowych. Możesz otrzymywać prowizję od każdej płatności Klienta.

Współpraca może przybrać różne formy. Ktoś może zapłacić z góry za to, że polecisz jego produkt lub usługę poprzez np. wysłanie maila do swojej społeczności albo umieszczenie banera reklamowego w swoim artykule.

Oczywiście nie chodzi o to, by polecać słaby produkt. Ważne, by to, co polecasz było wartościowe i zgodne z Twoimi wartościami. Coś takiego, z czego sam byś śmiało skorzystał. Inaczej możesz zniechęcić do siebie swoją społeczność.

Twórca cyfrowy otrzymuje wsparcie od patronów

Spotkałeś kiedyś twórców, którzy proszą o wsparcie swojej działalności? Też mógłbyś tak robić. Wspominasz w swoich materiałach, że jeśli komuś podoba się to, co tworzysz to może zostać Twoim patronem i wesprzeć Cię finansowo.

Są różne portale, które ułatwiają przekazywanie wsparcia przez osoby, które doceniają Twoją pracę, np.:

  • Patronite – polska platforma, która umożliwia wspieranie twórców poprzez regularne wpłaty. Działa na zasadzie subskrypcji, gdzie osoby wspierające (patroni) mogą regularnie przekazywać dowolne kwoty.
  • BuyCoffee.to – to platforma, która umożliwia twórcom internetowym otrzymywanie jednorazowego wsparcia finansowego w formie “postawienia kawy”. W odróżnieniu od subskrypcyjnych modeli, wsparcie na BuyCoffee nie wymaga stałych zobowiązań.

Płatne treści i subskrypcje dostępne na portalu twórcy cyfrowego

Możesz część tworzonych treści udostępniać tylko osobom, które są Twoimi płatnymi subskrybentami. Część materiałów jest dostępna dla wszystkich. Jednak masz również materiały premium, które umieszczasz na swoim zamkniętym portalu. Tylko osoby mające wykupioną subskrypcję mogą je oglądać. Coś w stylu Netflixa, tylko na mniejszą skalę.

Sprzedaż swoich usług

Bardzo fajnie można spieniężyć swoje działania poprzez sprzedawanie różnych usług, konsultacji, czy innych tego typu rozwiązań. Przykładowo tworzysz kanał o tym, jak zrobić stronę internetową. Wiele osób, widząc, że znasz się na rzeczy zgłosi się do Ciebie z prośbą o to, byś stworzył dla nich stronę WWW.

Oczywiście można to wykorzystać w przeróżnych branżach, nawet połączyć z biznesem offline. Załóżmy, że zajmujesz się produkcją domów modułowych. Na swoim kanale YouTube pokazujesz, jak wygląda taki dom i mówisz o różnych tematach, które mogą interesować Twoich potencjalnych Klientów. Osoby zainteresowane kupnem takiego domku będą się do Ciebie zgłaszać.

Tutaj kanał YouTube może być potężnym narzędziem do zdobywania Klientów i zarabiania naprawdę dużych pieniędzy.

Sprzedaż kursów, ebooków i innych produktów cyfrowych

Na końcu nasza ulubione metoda, czyli sprzedaż kursów, e-booków, gotowych szablonów, PDF-ów i wielu innych produktów cyfrowych. Jest to bardzo interesująca opcja, ponieważ tutaj nie masz górnych limitów, jak np. w przypadku sprzedaży usług. Zobacz, stron internetowych nie możesz wykonać nie wiadomo, jak dużo. Masz pewne moce przerobowe, których nie możesz przeskoczyć. Natomiast kurs o tym, jak ktoś samodzielnie mógłby sobie wykonać stronę mógłbyś sprzedawać nieograniczonej liczbie osób. Dzieje się tak, ponieważ sprzedaż produktów cyfrowych nie obciąża Cię czasowo. Robisz produkt raz i możesz go sprzedawać nieskończenie wiele razy. Jedynym ograniczeniem jest wielkość rynku. Ktoś płaci i automatycznie otrzymuje dostęp do produktu. Sprzedaż odbywa się bez Twojego udziału.

Jeśli zastanawiasz się, jak stworzyć odpowiedni produkt cyfrowy, jak wybrać dochodową niszę i znaleźć odpowiedni pomysł, to sprawdź tę stronę.

Na czym zarabia twórca cyfrowy

Oczywiście każdy twórca cyfrowy może wybrać jedną lub kilka metod zarabiania, które najlepiej pasują do jego działalności i grupy docelowej.

Jak zostać twórcą cyfrowym i zacząć zarabiać?

Jeśli chcesz zostać twórcą cyfrowym, musisz przejść przez kilka kluczowych kroków. Rozwój w tym temacie wygląda mniej więcej tak:

1. Wybór niszy. Najpierw zdecyduj, jaką tematykę chcesz poruszać. Im więcej ludzi interesuje się danym tematem, tym lepiej.

2. Rozwijanie się w temacie. Wybierając dany temat będziesz musiał cały czas się w nim rozwijać. Żeby tworzyć wartościowe treści będziesz musiał żyć tym tematem – dużo czytać, oglądać itd. Dlatego musi to być coś, co jest dla Ciebie ciekawe. Możesz na początku mieć małą wiedzę. Ważne byś chciał się rozwijać i stawał coraz lepszy w danej dziedzinie.

3. Wybór platformy, na jakiej będziesz publikował. Zdecyduj, gdzie będziesz publikować: YouTube, Instagram, własna strona itd. Na początku najlepiej skupić się na jednym miejscu. Rzucenie się na kilka platform od razu nie jest dobrym pomysłem. Może brakować Ci czasu i tworzone treści będą niskiej jakości. Lepiej najpierw opanować dobrze jedną platformę i dopiero później zacząć publikować na kolejnej.

4. Nauka narzędzi i platformy. Opanuj obsługę platform i różnych pomocnych narzędzi, które będą pomagać Ci tworzyć treści, np. edytować wideo, tworzyć grafiki, czy nagrywać dźwięk.

5. Wybierz to, na czym będziesz zarabiał. Przemyśl, w jaki sposób chcesz zarabiać na swoich treściach. To co tworzysz musi się zazębiać z tym, na czym będziesz zarabiał. Przykładowo, jeśli chcesz zarabiać na tworzeniu stron, to materiały muszą przyciągać uwagę osób, które mogą zostać Twoimi Klientami. Oczywiście z czasem możesz dokładać kolejne metody na zarobek.

6. Tworzenie i publikowanie treści. Zacznij regularnie tworzyć i publikować swoje materiały. Ważne byś był systematyczny i nie zniechęcał się początkowym małym zainteresowaniem. Bądź na bieżąco z tym, co najbardziej angażuje odbiorców i dostosuj swoje treści do ich zainteresowań.

7. Budowanie społeczności, tworzenie kolejnych treści i dokładanie kolejnych metod na monetyzację swojej pracy. To nic innego, jak dalszy rozwój swojego biznesu.

jak zostać twórcą cyfrowym i zacząć zarabiać

Kto nadaje się na twórcę cyfrowego?

Twórcą cyfrowym teoretycznie może zostać każdy. Jednak prawda jest taka, że udaje się to tylko osobom, które mają pewne cechy charakteru. Oto 4 kluczowe postawy:

Chęć rozwoju

Jeśli chcesz zarabiać jako twórca cyfrowy musisz chcieć zdobywać nowe umiejętności. Chodzi tutaj przede wszystkim o naukę obsługi różnych narzędzi, czy rozwój w swojej dziedzinie. Działalność w Internecie będzie wymagała od Ciebie przełamywania strachu np. jak nigdy nie nagrywałeś filmików na YouTube, to początki będą trudne i niekoniecznie od razu Twoje nagrania będą porywające dla słuchaczy.

Natomiast jeśli lubisz przeciętność, boisz się nowych wyzwań, najchętniej leżałbyś cały dzień i nie wychylał się ponad to, co znasz, to bycie twórcą cyfrowym nie jest dla Ciebie.

Kreatywność

Ta cecha jest niezwykle ważna. Cały czas musisz obserwować to, co interesuje ludzi oraz wymyślać ciekawe i angażujące treści. Musisz umieć myśleć samodzielnie.

Jeśli wolisz, żeby ktoś inny za Ciebie myślał, a Twoje myślenie jest schematycznie to trudno będzie Ci zostać twórcą cyfrowym. Dla takich osób najlepszym rozwiązaniem jest praca na etacie.

Wytrwałość

Sukces nie przychodzi od razu. Trzeba być cierpliwym. Ta cecha przydaje się szczególnie w początkowej fazie, kiedy niewiele się dzieje, a Ty masz wątpliwości, czy warto dalej podążać tą drogą. Wytrwałość pomaga przetrwać słabe chwile i cały czas iść do przodu.

Jeśli szybko się poddajesz i masz słomiany zapał, to zostanie twórcą cyfrowym nie jest dobrym pomysłem. Po prostu szybko zrezygnujesz, bo nie jesteś mentalnie gotowy na wysiłek i systematyczność pomimo braku efektów na początku.

Samodzielna organizacja pracy

Twórcy cyfrowi pracują na własną rękę, co wymaga umiejętności planowania i zarządzania czasem. Jest to bardzo trudne. Dlatego tylko osoby dobrze zorganizowane są w stanie dać sobie radę na tej drodze. Każdego dnia będziesz musiał planować swoje działania i pilnować ich wykonywania, bo różne rozpraszacze będą miały Cię na oku. Będziesz musiał znaleźć czas na działanie i pogodzić je z innymi obowiązkami.

Jeśli masz problem z samodyscypliną, to bardzo trudno będzie Ci zostać twórcą cyfrowym. Na szczęście tą, jak i inne cechy charakteru można rozwijać.

Kto nadaje się na twórcę cyfrowego

Podsumowanie: Czy jesteś gotowy, by zostać twórcą cyfrowym?

Wyobraź sobie, że wrzucasz w Internet materiały, które potem na Ciebie pracują. Możesz zarabiać pieniądze, nawet jak nie ma Cię przy komputerze. Oczywiście trzeba wykonać sporo pracy, żeby dojść do tego poziomu, jednak dzisiejsze czasy dają olbrzymie możliwości. Bycie twórcą cyfrowym może dać Ci życie pełne niezależności i swobody. To niesamowita szansa na lepsze życie.

Jeśli więc marzysz o karierze twórcy cyfrowego, nie czekaj – zacznij już dziś! Powodzenia!

Poniżej zapisz się również na nasz newsletter i otrzymuj informacje o nowych wpisach.

Dodaj komentarz