You are currently viewing Jak sprzedawać ebooki

Jak sprzedawać ebooki

Sprzedaż ebooków i innych produktów cyfrowych staje się coraz popularniejszym sposobem na zarabianie w Internecie. Nic dziwnego, bo taka forma zarabiania jest bardzo przyjemna. Możesz stworzyć ebooka raz i zarabiać na jego sprzedaży wielokrotnie w przyszłości. Nie musisz martwić się o koszty produkcji, wysyłkę czy przechowywanie.

Jednak aby osiągnąć sukces, nie wystarczy jedynie stworzyć jakąkolwiek treść i umieścić ją w formacie PDF. Potrzebny jest dobry pomysł i przemyślana strategia sprzedaży. W tym artykule pokażemy Ci, jak sprzedawać ebooki, czyli co zrobić, aby znikały z wirtualnych półek równie szybko, jak świeże bułeczki o poranku.

Odpowiedni pomysł na ebooka to podstawa sukcesu

Zanim rzucisz się w wir pisania, zatrzymaj się na chwilę i zadaj sobie pytanie: „Czy ktoś to kupi?”. Tak naprawdę wszystko zaczyna się od odpowiedniego pomysłu! Często to powtarzamy, ponieważ jest to niesamowicie ważne. Ebooki są stosunkowo tanie, dlatego muszą trafić w gusta szerokiej publiczności. Tylko wtedy ich sprzedaż może się opłacać.

Ważne jest, abyś przed stworzeniem ebooka dokładnie zbadał potrzeby rynku i upewnił się, że Twój pomysł ma potencjał. Warto sprawdzić, czego ludzie szukają, jakimi tematami się interesują, czy nawet, jakie ebooki są już dostępne i cieszą się popularnością.

Nie twórz swojego ebooka, jeśli nie masz potwierdzenia, że faktycznie będzie to interesujące dla czytelników. Zawsze wcześniej sprawdź, czy dany temat jest interesujący dla Klientów.

Jako wskazówkę możemy napisać, że najlepiej sprawdzają się poradniki, które rozwiązują konkretny problem Klienta. Dobrym pomysłem może być zbiór gotowych szablonów lub wzorów. Takie rozwiązania cenią sobie Klienci, ponieważ szybko mogą je wdrożyć i zobaczyć efekty.

Jeśli chcesz bardziej zgłębić ten temat, to w naszym kursie “Jak znaleźć pomysł na produkt cyfrowy” pokazujemy, jak krok po kroku znaleźć pomysł na produkt, który będzie świetnie się sprzedawał.

Wybór platformy sprzedażowej

Gdy Twój produkt jest już gotowy, pozostaje kwestia: jak sprzedać ebooka i w jaki sposób umieścić go do sprzedaży. Możliwości jest mnóstwo, a każda z nich ma swoje plusy i minusy.

Możesz skorzystać z gotowych platform sprzedażowych takich jak np.:

Na wybraną platformę wrzucasz swojego ebooka, a platforma generuje link do formularza zamówienia, który możesz przesłać Klientom. Po zakupie automatycznie otrzymają dostęp do zamieszczonego produktu.

Plusem tego rozwiązania jest to, że bardzo szybko możesz odpalić sprzedaż, nie posiadając większych umiejętności technicznych. Minusem jest to, że platformy pobierają prowizje, więc Twój zarobek będzie trochę niższy.

Własny sklep internetowy

Jeśli chcesz mieć pełną kontrolę nad sprzedażą i nie dzielić się zyskiem, możesz stworzyć własny sklep internetowy. Brzmi groźnie? Spokojnie, swój sklep możesz stworzyć, wykorzystując do tego bezpłatny system zarządzania treścią WordPress. Pomocna również będzie współpracująca z nim wtyczka Woocommerce. Pomoże Ci ona zarządzać Twoim sklepem.

Minusem jest to, że musisz posiadać umiejętności, które pozwolą Ci stworzyć własny sklep. Możesz to też komuś zlecić, jednak to oczywiście wiąże się z wydatkiem.

Jest oczywiście wiele znanych marketplace, na których możesz umieścić swoje ebooki do sprzedaży. Raczej tego rozwiązania nie polecamy. Prowizje są tam dosyć wysokie, a jeśli jesteś nieznany, to Twój ebook będzie się słabo sprzedawał. Ostatecznie i tak będziesz musiał uruchomić swój system sprzedaży. Dlatego lepiej sprzedawać za pomocą rozwiązań, które nie wiążą się z oddawaniem sporej części zysku zewnętrznym firmom.

Jak sprzedawać ebooki i dotrzeć do klientów – od czego zacząć?

Wiele osób na początku rzuca się na media społecznościowe, tworząc posty, relacje czy rolki… Nie tędy droga. Chyba że chcesz się napracować i mieć mizerne efekty.

Na początku trzeba stworzyć atrakcyjną stronę sprzedażową!

Strona sprzedażowa (inaczej landing page albo strona lądowania) to konkretna podstrona, która ma tylko jeden cel. W naszym przypadku będzie to sprzedaż ebooka. To tutaj potencjalny klient dowie się wszystkiego o Twoim produkcie i zdecyduje się na na zakup.

Strona powinna być estetyczna, czytelna i przede wszystkim przekonująca. Opis ebooka powinien skupić się na problemach, które Twój ebook rozwiązuje lub na potrzebach, które spełnia. Powinien podkreślać jego wartość, czyli korzyści, jakie czytelnik zyska po zakupie.

Są różne elementy, które warto umieszczać na takiej stronie np. zachęcający nagłówek, opinie i rezultaty Klientów, gwarancję, bonusy czy sekcję “pytań i odpowiedzi”.

Promocja strony sprzedażowej

Okej, masz już swojego ebooka – wartościowy produkt, którego ludzie naprawdę potrzebują. Problem w tym, że nawet najbardziej epicki ebook na świecie nie przyniesie Ci ani grosza, jeśli nikt się o nim nie dowie.

W tej części artykułu omówimy różne metody docierania do szerokiego grona Klientów z Twoim ebookiem. Wykorzystamy do tego stronę sprzedażową, która opisuje Twój ebook.

1. Jak sprzedawać ebooki za pomocą płatnej reklamy

Jeśli zastanawiasz się, jak sprzedawać ebooki i dotrzeć do płacącej publiczności, to płatne reklamy staną się Twoim najlepszym przyjacielem. Jest to jedna z najszybszych i najbardziej skutecznych metod dotarcia do szerokiej grupy potencjalnych klientów.

Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że wiele osób obawia się tej metody, ponieważ wiąże się ona z wydaniem pieniędzy. Jednak wcale nie musisz na początku inwestować dużych kwot. Pierwsze testy wykonuj na małym budżecie. Możesz zacząć nawet od 5-10 zł dziennie. Jeśli inwestycja się zwraca, wtedy zwiększasz budżet. Jeśli nie, dokonaj poprawek i zobacz, czy to przyniesie lepsze rezultaty. Analiza zachowań Klientów pozwoli Ci zobaczyć, które elementy są do poprawy.

Ogromny wpływ na to, czy reklama się zwróci ma skuteczność Twojej strony sprzedażowej. Poza tym ważna jest kreacja reklamowa np. tekst i grafika.

Prawdziwy game changerem może okazać się oferowanie dodatkowego produktu w momencie, gdy ktoś staje się Twoim Klientem. Zwiększenia wartości zamówienia może sprawić, że dynamiczne skalowanie biznesu staje się możliwe.

Oto przykład:

Wydajesz na pozyskanie Klienta 25 zł. Twój ebook kosztuje 49 zł. 1 zł zarabia około 1,96 zł (czyli 49 zł : 25 zł). Sytuacja może się zmienić, jeśli zaproponujesz dodatkowy produkt. Klient może kupić pakiet dwóch produktów w cenie 99 zł albo tylko ebooka za 49 zł. Jeśli co drugi Klient weźmie pakiet produktów, to średnia wartość zamówienia wyniesie 74 zł (połowa bierze tylko ebooka za 49 zł, połowa dwa produkty za 99 zł, stąd średnia wartość zamówienia to 74 zł). Zakładając, że koszt pozyskania Klienta to nadal 25 zł, to teraz 1 zł zarabia 2,96 zł (74 zł : 25 zł). Ta mała zmiana potrafi dużo zmienić.

Podsumujmy to w formie graficznej:

Dokładniej tej strategii uczymy w naszym kursie: “Jak sprzedawać systemem DTZA i dobrze zarabiać”.

Oto przykładowe sieci reklamowe popularne w Internecie:

  • Facebook Ads (Meta Ads) – Platforma reklamowa oferowana przez Meta (Facebook), która umożliwia wyświetlanie reklam na Facebooku, Instagramie, Messengerze oraz w Audience Network.
  • Google Ads – jest jedną z największych sieci reklamowych na świecie. Umożliwia reklamodawcom wyświetlanie reklam w wynikach wyszukiwania Google, na YouTube, w Gmailu oraz na milionach stron internetowych, które są w sieci Google Display Network (GDN).
  • LinkedIn Ads – Sieć reklamowa na LinkedIn, skierowana głównie do segmentu B2B. Umożliwia targetowanie użytkowników na podstawie stanowiska, branży, firmy, umiejętności i innych kryteriów.
  • Tik-Tok Ads – Jeśli Twoja grupa docelowa to młodsze pokolenie korzystające z Tik-Toka, to warto zastanowić się na tą platformą reklamową.

Najlepiej reklamować się w miejscach, w których jest najwięcej osób związanych z Twoją grupą docelową. Nie zapomnij również o remarketingu! Ktoś odwiedził Twoją stronę sprzedażową, ale coś go rozproszyło i nie dokonał zakupu. Reklamy remarketingowe pozwalają cały czas przypominać się wstępnie zainteresowanym odbiorcom. To jak subtelne “halo, pamiętasz o mnie?”.

2. Współpraca z twórcami

Czemu nie skorzystać z popularności innych, którzy mają już zbudowaną lojalną publiczność? Tak naprawdę możesz podjąć współpracę z każdym, kto ma dostęp do Twoich potencjalnych Klientów, np.:

  • YouTuberem prowadzącym swój kanał na YouTubie
  • osobą posiadającą własną bazę mailingową
  • osobą prowadzącą konto na Instagramie
  • blogerem, który prowadzi swój portal
  • osobą prowadząca forum internetowe na któym jest możliwość umieszczenia reklam

Formy współpracy zależą tak naprawdę od tego, w jaki sposób się dogadacie. Najpopularniejszą metodą jest zapłacenie komuś za możliwość promocji np.:

  • wrzucenie baneru reklamowego w artykule, który jest chętnie czytany. Baner kieruje ruch na Twoją stronę sprzedażową.
  • masową wysyłkę mailingu z informacją o Twoim ebooku.

Możesz też rozliczać się w inny sposób np. dzieląc się prowizją od sprzedaży.

Pamiętaj, że społeczność musi być dopasowana do Twojego produktu. Liczba odbiorców, do której ktoś ma dostęp nie jest wyznacznikiem końcowego sukcesu. Ważniejsza jest jakość.

Najważniejsze, by podejmować współpracę z głową. Jeśli inwestujesz pieniądze w taką formę promocji, to celem jest to, by się ona zwróciła i przyniosła zyski. Dlatego najlepiej rozpocząć od mniejszych kwot. Jeśli jednak dobrze wybierzesz partnerów, Twój ebook może stać się hitem w ich społeczności.

Bez wątpienia plusem tej metody jest to, że w bardzo szybki sposób możesz dotrzeć do osób, które mogą być zainteresowane tematem Twojego ebooka.

3. Kanał YouTube

Prowadzenie własnego kanału na YouTube może być świetnym sposobem na promowanie swojego ebooka. Wideo wrzucone raz może pracować na Ciebie również w przyszłości. W jaki sposób? Ludzie mogą je znaleźć przy pomocy wyszukiwarek lub poleceń YouTube.

Jak wykorzystać kanał YouTube do promocji swojego produktu? Dzielisz się wiedzą związaną z tematyką Twojego ebooka. Część osób będzie chciało więcej wiedzy i sięgnie po Twój produkt.

Przykładowo, jeśli sprzedajesz ebooka z przepisami obiadów ketogenicznych to mógłbyś założyć kanał, w którym przedstawiasz różne przepisy. Pod nagraniem wrzucasz link do swojej strony sprzedażowej. W nagraniu wspominasz o ebooku i mówisz coś w stylu “Więcej ciekawych przepisów znajdziesz w moim ebooku”.

Oczywiście rozwijanie swojego kanału to metoda, która zacznie zwracać się w późniejszym terminie, dlatego trzeba być cierpliwym. Ważne, by prowadzić kanał systematycznie i poruszać takie tematy, które mogą interesować Twoją grupę docelową. Pamiętaj, by zachęcać oglądających to odwiedzenia Twojej strony sprzedażowej i zakupu ebooka. Możesz umieszczać linki w opisie filmu albo w przypiętym komentarzu, który będzie wyświetlał się na samej górze tej sekcji.

4. Sprzedaż ebooków poprzez bloga

Prowadzenie bloga możemy porównać do prowadzenia kanału na YouTubie. Różnica jest taka, że w przypadku bloga przekazujesz wiedzę w formie tekstowej. Oczywiście w swoich artykułach możesz również wrzucać linki do nagrań z YouTube.

Prowadzenie bloga to strategia bardziej długoterminowa podobnie jak prowadzenia własnego kanału YT. Pamiętaj o tym, aby tworzyć treści, które interesują potencjalnych Klientów. Ważne, by Twoje artykuły były optymalizowane pod SEO, tak, by mogły przyciągnąć ruch z wyszukiwarek.

Na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania wpływa wiele elementów. Oto kilka z nich:

  • Badanie słów kluczowych: Znalezienie fraz, które wpisują Twoi potencjalni Klienci.
  • Optymalizacja treści: Umieszczenie wybranych fraz w strategicznych miejscach, takich jak tytuł artykułu, nagłówki, czy treść.
  • Wartościowa i unikalna treść: Strona musi oferować wartościową, unikalną i angażującą treść, która odpowiada na potrzeby użytkowników. Im więcej czasu użytkownicy spędzają na stronie, tym lepiej.
  • Szybkość ładowania strony: Strony ładujące się szybciej są bardziej doceniane przez Google.
  • Responsywność: Strona musi być dostosowana do urządzeń mobilnych.
  • Linki wewnętrzne: Są to linki umieszczone na jednej podstronie (np. artykule) i prowadzą do innej podstrony w obrębie tej samej witryny. Ułatwiają nawigację i indeksowanie stron w obrębie witryny.
  • Linki zewnętrzne (Backlinki): Są to linki umieszczone na innych stronach internetowych, które prowadzą do Twojej witryny.

Mówiąc w skrócie trzeba znaleźć różne frazy, które często mogą wpisywać Twoi potencjalni Klienci. Następnie tworzysz artykuły związane z tymi tematami. W artykule wspominasz o swoim ebooku i wrzucasz link, który prowadzi na stronę sprzedażową.

Podobnie jak w naszym wcześniejszym przykładzie o obiadach ketogenicznych. Tutaj ten sam przepis mógłbyś umieścić w formie tekstowej i wspomnieć o tym, że więcej ciekawych przepisów czytelnik może znaleźć w Twoim ebooku.

5. E-mail marketing

Może e-maile wydają się staroświeckie. Może słyszałeś o tym, że już nikt nie czyta maili. To nieprawda! E-mail marketing cały czas ma się świetnie. Faktycznie może otwieralność maili jest trochę niższa niż kiedyś, ale budowanie listy mailingowej to jeden z najbardziej skutecznych sposobów na budowanie relacji z potencjalnymi Klientami co wpływa na zwiększenie sprzedaży.

Obecnie jest większe prawdopodobieństwo, że ktoś otworzy Twojego maila niż zobaczy Twój post wrzucony w social media (algorytmy coraz bardziej obcinają zasięgi).

Jak sprzedawać ebooki, wykorzystując do tego e-mail marketing?

Przede wszystkim maile muszą być zdobywane w uczciwy sposób, od osób, które świadomie zapisują się na Twoją listę. Kupowanie list, albo wysłanie spamerskich wiadomość do przypadkowych osób na pewno nie będzie działało.

Strategii wykorzystania e-mail marketingu jest wiele. Jedna z popularniejszych polega na tym, że dajesz bezpłatny prezent w zamian za zapis na listę. Może to być pdf, checklista, mini-szkolenie, fragment ebooka itp. Ważne, aby to co dajesz za darmo było związane z Twoim płatnym ebookiem. Osoba, która zapisuje się na Twoją listę może od razu otrzymać propozycję zakupu ebooka. Na stronie z podziękowaniem za zapis możesz przedstawić ofertę ebooka.

Oczywiście większość osób nie zdecyduje się od razu na zakup. Jednak zdobyłeś adresy mailowe i możesz do tych osób wysyłać różne wiadomości. Dziel się ciekawymi wskazówkami, daj się lepiej poznać, uchyl fragment wiedzy z ebooka albo pokaż wyniki Klientów. To może sprawić, że Twój czytelnik ostatecznie zdecyduje się na zakup ebooka, którego również polecasz w swoich mailach.

Automatyczne sekwencje e-maili

Warto wcześniej przemyśleć i przygotować kolejkę maili, która zostanie automatycznie wysłana do nowych subskrybentów. Może to być np. powitalna wiadomość, przypomnienia o ofercie, czy specjalne zniżki dla nowych klientów. Dobrze przemyślana sekwencja może dać świetne efekty. Ustawiasz, którego dnia po zapisie ma być wysłana dana wiadomość i tyle. Będzie ona wysłana automatycznie, a Ciebie nie musi przy tym być.

6. Jak sprzedawać ebooki poprzez działania w mediach społecznościowych

Oczywiście można również promować swojego ebooka w mediach społecznościowych. Możesz prowadzić konto na Tik-Toku, Instagramie, profil na Facebooku czy innym portalu społecznościowy

Jak sprzedawać ebooki na tych platformach? Kluczem jest tworzenie angażujących treści. Oczywiście musisz też promować swojego ebooka czyli kierować odbiorców na swoją stronę sprzedażową.

Możesz również polecać swojego ebooka na grupach dyskusyjnych. Możesz uczestniczyć w różnych rozmowach, udzielać wskazówek i przy okazji wspominać o swoim ebooku wrzucając link do strony sprzedażowej.

Należy pamiętać, że nie zawsze takie zachowanie będzie mile widziane. Często administratorzy takich grup tworzą je po to, by zarobić i możesz być dla nich niewygodną konkurencją.

Sporym minusem prowadzenia swoich kont na mediach społecznościowych jest to, że jest to zajęcie bardzo czasochłonne. Twoja systematyczność ma wpływ na Twoje zasięgi. Poza tym algorytmy są kapryśne – to, co działa dziś, jutro może być już przestarzałe. Trzeba być elastycznym i gotowym na zmiany. Ogólna tendencja jest taka, że zasięgi z roku na rok coraz bardziej spadają. Ciągłe zmiany i coraz większa liczba nowych kont wpływa na to, że ciężej dotrzeć ze swoim przekazem do odbiorców.

Podsumowanie tego, jak sprzedawać ebooki

Oczywiście metod na promocję ebooków można byłoby opracować jeszcze więcej. Nie chodzi jednak o to by robić wszystko naraz. To co polecamy to wdrażanie metod stopniowo krok po kroku. Najpierw opanuj jedną, dopiero później przejdź do kolejnej.

Poniżej podsumowanie w formie graficzne:

Sprzedaż ebooków może być dochodowym zajęciem, ale wymaga odpowiedniego przygotowania i przemyślanej strategii. Kluczowym elementem jest odpowiedni pomysł oraz odpowiednie zaplanowanie działań promocyjnych. Jak sprzedawać ebooki z sukcesem? Stwórz skuteczną stronę sprzedażową i staraj się cały czas docierać do coraz większej liczby osób zainteresowanych tematyką. Obserwuj swoje działania, wyciągaj wnioski i staraj się optymalizować swoje działania. Powodzenia!

Dodaj komentarz