W tym artykule dowiesz się, jak stworzyć ebooka. Tylko nie takiego zwykłego ebooka. Tylko takiego, którego ludzie będą chcieli kupować i który faktycznie będzie im pomagał.
Jeśli chcesz wiedzieć, jak stworzyć ebooka nie stracić przy tym czasu i pieniędzy, to przeczytaj ten artykuł. Zdradzimy Ci rzeczy, które musisz wiedzieć, zanim zaczniesz tworzyć swojego ebooka.
Piszemy to z perspektywy osób, które mają na koncie kilka publikacji i na co dzień pomagają autorom w tworzeniu oraz sprzedaży ich ebooków.
Widzimy, że wciąż powtarzają się te same błędy i podobny sposób myślenia. Dlatego chcemy dać Ci kilka cennych wskazówek i pokazać jak krok-po-kroku wyglądają etapy tworzenia ebooka.
Jak stworzyć ebooka? Nie pisz o wszystkim..
Wielu początkujących twórców myśli, że wystarczy napisać ebooka o czymkolwiek, a potem jakoś to się sprzeda..
może dzięki Instagramowi,
może dzięki przypadkowi,
albo dzięki jakimś marketingowym sztuczkom.
Tak to nie działa. Jeśli chcesz, aby Twój ebook się sprzedawał, nie możesz liczyć na szczęście ani sztuczki.
Potrzebujesz odpowiedniego pomysłu na ebooka. Czegoś, co da prawdziwą wartość klientom.
Najlepsze są ebooki w formie poradników, które dają gotowe rozwiązanie konkretnego problemu klienta. Takiego problemu, który jest naprawdę ważny dla klienta. Taki ebook będzie Ci najłatwiej sprzedać.
Im ważniejszy i bardziej palący problem Klienta rozwiązujesz, tym łatwiej sprzedasz swój ebook.
Palący problem + ludzie, którzy chcą zapłacić za jego rozwiązanie = ebook, który sprzedaje się jak świeże bułeczki.
Kilka przykładów:
- ktoś ma niegrzecznego psa → ebook: “Jak sprawić, żeby twój pies się ciebie słuchał”,
- ktoś nie dogaduje się z dzieckiem → ebook: “Jak rozmawiać z dzieckiem bez krzyku”,
- ktoś nie ma czasu na gotowanie → ebook: “50 szybkich dań jednogarnkowych”,
- ktoś boi się kamery → ebook “Jak występować przed kamerą i przyciągać uwagę”.
Oczywiście to tylko przykłady, żeby pokazać Ci, jak działa ten mechanizm: Konkretny problem -> Ebook, który rozwiązuje ten problem.
Jak widzisz, nie chodzi tutaj o ogólnikowe pisanie o wszystkim. Albo stworzenie ebooka na zasadzie “napisze co wiem i tyle”. Przykładowo: “ebook o rozwoju osobistym”, “ebook o tym, jak być lepszym” albo ogólne “90 przepisów kulinarnych”.
To niestety szerokie tematy, w których Klient nie widzi wartości, ponieważ nie wie, o co chodzi i w czym miałoby mu to pomóc.
Czy liczba stron ma znaczenie?
Wiele osób myśli: “Im więcej stron, tym lepiej”. Prawda jest taka, że to nie ilość stron wpływa na wartość Twojego produktu. To, że Twój ebook jest “gruby” nie oznacza, że jest lepszy.
Ludzi nie interesuje to, czy Twój ebook ma 20, 50, czy 200 stron. Oni chcą, żeby ich problem został rozwiązany – jak najszybciej i jak najmniejszym wysiłkiem. Dlatego lepiej postawić na krótki, konkretny ebook, niż rozciągać temat na siłę, tylko po to, by sztucznie zwiększyć liczbę stron.
Zamiast pisać opasłe tomy, pisz prostym, ludzkim językiem i dawaj konkretne rady. To jest dużo ważniejsze niż liczba stron, która nie ma wpływu na wartość.
Jak stworzyć ebooka – etapy krok po kroku
Teraz czas na praktykę. Jak wygląda proces tworzenia ebooka?
KROK 1 – Wybierz problem Klienta
Na początku musisz wiedzieć, jaki problem Twojego klienta chcesz rozwiązać.
Żeby znaleźć problemy Klientów, musisz zbadać potrzeby Twojego rynku. Możesz to zrobić całkowicie online. Jest wiele sprawdzonych metod. W naszym kursie “Jak znaleźć pomysł na produkt cyfrowy” dokładnie je pokazujemy.
KROK 2 – Stwórz treść ebooka
Możesz pisać w dowolnym programie np. Google Docs, czy w Wordzie.
Dobrą strategią jest napisanie ebooka w taki sposób, jakbyś przeprowadzał Klienta z punktu A (ma problem) do punktu B (ma zadowalający rezultat). W ebooku pokazujesz, co trzeba po kolei zrobić, żeby przejść przez tę drogę. Każdy rozdział to kolejny etap prowadzący do celu.
KROK 3 – Daj ebooka komuś do przeczytania
Zanim wypuścisz ebooka w świat przetestuj go. Daj go do przeczytania innej osobie (lub osobom) i poproś o brutalnie szczerą opinię. Dowiedz się, czy wszystko jest zrozumiałe. Tylko pamiętaj, niech to będzie szczera opinia, a nie “super, świetne, bo Cię lubię”.
Celem testowania jest dopracowanie ebooka, tak, by był pozytywnie przyjęty przez Klientów. Weź sugestię czytelników pod uwagę i w razie potrzeby popraw treść ebooka.
Osoby, które przetestują ebooka możesz znaleźć np.:
- wśród znajomych – jeśli należą do Twojej grupy docelowej,
- na grupach dyskusyjnych na Facebooku,
- pośród Twoich obserwatorów, jeśli masz już zbudowaną społeczność
KROK 4 – Zrób korektę
Najlepiej niech zrobi to zawodowy korektor. Ewentualnie możesz skorzystać z narzędzi online np. ikorektor.pl albo korektoronline.pl.
Jednak, żeby dobrze wykorzystać te narzędzia trzeba mieć pewną wiedzę w temacie. Narzędzia nie zawsze podpowiadają dobrze.
Dlatego, jak nie jesteś polonistą, to najlepiej daj ebooka do sprawdzenia profesjonalnego korektorowi.
KROK 5 – Zadbanie o wygląd ebooka
Jeśli Twój ebook ma być prosty, to możesz po prostu zamienić plik tekstowy na PDF i zacząć sprzedaż.
Możesz również zrobić ebooka w bardziej estetyczny sposób np. dodać grafiki, kolory i inne elementy, które poprawią estetykę.
Do tego celu możesz użyć narzędzia Canva. W podstawowej wersji narzędzie jest bezpłatne. W Canvie stworzysz również estetyczną okładkę, którą potem możesz połączyć z tekstem ebooka. Pomocne narzędzie, w którym połączysz okładkę z tekstem to np. ilovepdf.com.
Jeśli chcesz zobaczyć, jak od A do Z stworzyć swojego ebooka w Canvie, możesz skorzystać z naszego kursu “Jak stworzyć estetycznego e-booka w 1 dzień”. A jeśli nie chcesz robić tego samodzielnie, to zawsze możesz zlecić skład e-booka komuś innemu.
KROK 6 – Sprzedaż
Możesz sprzedawać go w swoim sklepie albo skorzystać z gotowych platform, na które możesz wrzucić ebooka i wygenerować link do koszyka zakupowego. Przykładem takiej platformy jest naffy.io. Gotowa platforma to prostsze rozwiązanie, ale wiąże się ono z płaceniem prowizji od sprzedaży lub abonamentem za korzystanie.
Więcej o tym, jak skutecznie sprzedawać swojego ebooka pisaliśmy w artykule “Jak sprzedawać ebooki”.
Ebook to dopiero początek?
Chcemy Ci jeszcze powiedzieć o jednej bardzo, ale to bardzo ważnej rzeczy. Sprzedaż swojego ebooka traktuj jako element większej układanki.
Wiele osób patrzy na sprzedaż ebooka jak na jedyne źródło dochodu. Wierzą, że napiszą jednego ebooka i będą zarabiać niesamowicie wielkie pieniądze. Niestety, zazwyczaj tak to nie działa.
Twój cały biznes nie może opierać się na sprzedaży jednego ebooka, bo ciężko będzie Ci na tym wychodzić mocno na plus.
Owszem możesz zarobić, ale patrz na to trochę inaczej. Ebook powinien być wstępem do Twojego biznesu. Dzięki niemu zdobędziesz większą rozpoznawalności i bazę Klientów, której będziesz mógł sprzedawać swoje inne, często droższe produkty lub usługi.
Poza tym, jak sprzedajesz ebooka, to warto proponować tzw. upsella, czyli ofertę dodatkową. Jeśli Klient z niej skorzysta, to zwiększysz wartość zamówienia.
Przykładowo Klient kupuje Twojego ebooka, a Ty proponujesz mu w atrakcyjnej cenie:
- konsultację z Tobą,
- szkolenie indywidualne, podczas którego pomożesz wdrożyć wiedzę z ebooka,
- dostęp do płatnej grupy,
- innego ebooka lub kurs online,
- swojego ebooka w formie audiobooka,
Sprzedaż dodatkowych produktów przy zakupie ebooka potrafi być prawdziwym game-changer. Reklamowanie samego ebooka może się nie opłacać. Jeśli jednak, chociaż część klientów zwiększy wartość zamówienia, to wtedy pojawia się zysk z reklamy i możliwość skalowania swojego biznesu. Wtedy Twój biznes zaczyna się spinać.
Podsumowanie – jak stworzyć ebooka
Jeśli zastanawiasz się, jak stworzyć ebooka i zacząć na nim zarabiać, to pamiętaj o kilku ważnych zasadach:
- ebook ma rozwiązywać konkretny problem Klienta,
- ilość stron nie ma znaczenia – liczy się efekt Klienta,
- pisz prostym językiem, zanim zaczniesz sprzedaż,
- zbierz opinie,
- zrób korektę i zadbaj o wygląd,
- sprzedaż ebooka pomoże Ci sprzedawać inne produkty.
Jeśli chcesz abyśmy pomogli Ci stworzyć i sprzedawać Twojego ebooka, to kliknij i sprawdź, jak możemy to zrobić.