Jak stworzyć stronę internetową?

1. Podstawy

DOMENA

Na początku musisz zdecydować jak chcesz by Twoja strona się nazywała. W tym celu rejestrujesz swoją domenę. Nazwa może być dowolna, pod warunkiem że ktoś inny już jej nie używa. Końcówki stron wybierasz z tych które są dostępne, np.: “.com”, “.pl”, “.edu”. Dla polskich stron polecam końcówkę “.pl”

Na rynku jest mnóstwo firm, które proponują usługę rejestracji domeny.
Tutaj jedynym parametrem, który należy brać pod uwagę jest cena usługi. Bo tak naprawdę rejestracja się niczym nie różni. Dany usługodawca rejestruje stronę w specjalnej instytucji i tyle. Jest tylko pośrednikiem, który pobiera za to opłatę.

Ja ze swojej strony, dla stron z końcówką “.pl”, polecam rejestrację strony z pomocą portalu seohost: https://seohost.pl/?ref=32951

Jest tam najtaniej i jakość obsługi na najwyższym poziomie. Dotychczas nie znalazłem nigdzie lepszej oferty, a sporo firm sprawdziłem. Czasami niektóre firmy potrafią oferować rejestrację domeny nawet za 0zł, tylko potem okazuje się, że przedłużenie kosztuje nawet kilkaset złotych. Radzę uważać na takie oferty.

Poniżej, w nagraniu, jest instrukcja, jak skorzystać z oferty firmy seohost. Polecam również skorzystać z usługi hostingu w firmie seohost (o hostingu więcej poniżej). 

Dodatkowo możesz skorzystać z mojego kodu rabatowego, który obniży koszt o 10%. Musisz go wpisać podczas zakupu domeny i hostingu.
Ten kod to: RAF10

Miejsce na wpisanie kodu jest pod przyciskiem “zamów i płać”. Na niektórych ekranach może być ono niewidoczne, dlatego trzeba nacisnąć “CTRL” oraz “-“, by zmniejszyć wielkość strony. 

 

HOSTING

Następną rzeczą którą musisz zakupić jest hosting, a więc miejsce na serwerze na którym będą przechowywane wszelkie pliki związane z Twoją stroną. Usługę hostingu dostarcza mnóstwo firm. Tutaj sytuacja już jest bardziej skomplikowana niż w przypadku domeny. Hostingi różnią się od siebie, nie tylko ze względu na cenę, ale też inne parametry.

Najważniejsze parametry na jakie należy zwrócić uwagę to:

  • Pojemność – czyli miejsce jakie przydziela firma na pliki związane z Twoją stroną. W przypadku “normalnych” stron wystarczy od kilku do kilkunastu GB.
  • Rodzaj dysków na jakich przechowywana będzie nasza strona – do wyboru mamy: HDD, SSD oraz SSD NVMe. Mówiąc w wielkim skrócie, im szybszy dysk, tym szybciej będzie działała Twoja strona. Dlatego tutaj polecam dyski SSD NVMe, gdyż są one zdecydowanie najszybsze.
  • Ilość domen – na danym hostingu możesz przechowywać określoną ilość domen, a więc nie jest tak, że do każdej domeny musisz mieć inny hosting. Ilość stron jaką możesz przechowywać na danym hostingu jest uwzględniona w rodzaju pakietu hostingowego który kupujesz.
  • Transfer – Jest to informacja dotycząca tego ile danych możesz pobrać i wysłać w skali miesiąca, a dokładniej ile może zostać wysłane i pobrane przez użytkowników Twojej strony. Analogicznie działa to jak ilość transferu danych udostępnianego w mobilnym planie Internetu. Czyli im większy ruch na Twojej stronie, tym większy transfer będzie potrzebny. Jeśli chodzi o pakiet hostingowy, to w przypadku “normalnych” stron, dobrze jakby było dostępne do wykorzystania kilkadziesiąt GB miesięcznie.
  • Certyfikat SSL – Chodzi o to by Twoja strona była uznawana przez przeglądarki jako bezpieczna, a więc miała “kłodkę” obok adresu Twojej witryny. W większości hostingów taki certyfikat jest udostępniany bezpłatnie, w ramach pakietu hostingowego. Niestety są też firmy, które pobierają za to opłatę, takie pakiety odradzam.

Ceny hostingu wahają się od kilkudziesięciu do kilkuset złotych rocznie. Oferty mogą znacznie się różnić w różnych firmach. Oczywiście im pakiet hostingowy jest bardziej rozbudowany, tym wyższa cena.

Ze swojej strony również polecam ofertę firmy seohost (https://seohost.pl/?ref=32951), a dokładniej Najszybszy hosting NVME 25 GB (mając sklep/platformę lepiej wybrać ten pakiet niż ten najmniejszy) 

Domena i hosting nie muszą być wykupione w jednej firmie, mogą być w dwóch różnych. Ponadto w każdym momencie możesz zmienić swojego dostawcę hostingu oraz rejestratora domeny (to trzeba robić z pewnym wyprzedzeniem). Jednak najwygodniej mieć wszystko w jednym miejscu, dlatego polecam seohost.

Pamiętaj o kodzie rabatowym, który obniży koszt o 10%. Musisz go wpisać podczas zakupu domeny i hostingu (patrz instrukcja powyżej).
Ten kod to: RAF10

1.1 Jak zakupić domenę i hosting:

Aktualnie nieco inaczej wygląda strona i są inne pakiety. Jak wspomniałem polecam hosting: “Najszybszy hosting NVME 25 GB”.

Po zakupie na Twojego maila przyjdzie informacja z adresem Twojego serwera oraz dane do logowania na Twój serwer. Zapisz to sobie, bo są to inne dane niż te do logowania na konto w seohost.

2. Podpinamy domenę do serwera w panelu hostingowym.

Instrukcja wideo, jak to zrobić w Seohost:

Aktualnie mogą być pewne różnice w wyglądzie panelu. Zamiast “Konfiguracja domeny” wybierz “Ustawienie domeny”.

Instrukcja pisemna: https://seohost.pl/pomoc/jak-podpiac-domene-do-serwera-w-directadmin

CO JEŚLI MASZ HOSTING I DOMENĘ W RÓŻNYCH FIRMACH?

Musisz połączyć swoją domenę z hostingiem. Należy znaleźć adresy serwerów DNS Twojego hostingu, następnie połączyć je z Twoją domeną. Instrukcja jak to zrobić w seohost (jeśli hosting masz kupiony w innej firmie):
https://seohost.pl/pomoc/jak-ustawic-serwery-dns-dla-domeny

3. Instalacja certyfikatu SSL na swojej stronie

Zainstalowanie certyfikatu sprawi, że obok nazwy Twojej domeny, w przeglądarce, będzie pokazywała się “kłódka”, która oznacza, że witryna jest bezpieczna. 

Jeśli podczas podłączenia domeny z hostingiem miałeś zaznaczony “Bezpieczny SSL”, to certyfikat powinien zainstalować się automatycznie. Może to potrwać do kilku godzin. Do tego czasu Twoja strona będzie wyświetlała się jako “niebezpieczna”.

W każdym momencie możesz aktywować bezpłatny certyfikat SSL na swojej stronie. Oto instrukcja. jak to zrobić: https://seohost.pl/pomoc/jak-aktywowac-darmowy-certyfikat-ssl-lets-encrypt

4. Jak stworzyć maila firmowego i ustawić przekierowanie na skrzynkę

5. Instalacja WordPress na stronie

WordPress pomoże Ci prościej zarządzać stroną. Instalacja również odbywa się w panelu zarządzającym. Najlepiej WordPress-a zainstaluj bezpośrednio na swojej stronie – nie na żadnej z podstron.

UWAGA! Aktualnie nieco inaczej wygląda panel. Wybierz: Dodatkowe funkcje > Softaculous Auto Installer > WordPress > Instaluj

6. Ustawienie przekierowania http -> https

7. Omówienie panelu WordPress + Podstawowe ustawienia

Strona do logowania do panelu WordPress: “NAZWA-TWOEJEJ-STRONY”.PL/wp-admin

8. Co to jest motyw, szablon, kreator stron?

9. Instalacja motywu

Zainstaluj motyw, który będzie odpowiadał za wstępny wygląd Twojej strony. Warto wybrać taki, który można mocno modyfikować.

Polecam:

  • Astra
  • OceanWP Theme
  • Kadence

10. Instalacja Elementora

11. Instalacja wtyczek z szablonami

Oto polecane wtyczki z szablonami:

  • Starter Templates Astra
  • Happy Addons for Elementor
  • ElementsKit Lite

12. Obsługa funkcji Elementora

13. Jak i gdzie ustawić wygląd motywu

14. Ustawienia stylów globalnych i lokalnych

15. Edycja menu i stopki

15.2 Edycja nagłówka i stopki – OPCJA 2: wtyczka Elementor Header & Footer Builder (OPCJONALNIE)

Poniżej alternatywy sposób na stworzenie menu i stopki:

16. Polityka Prywatności i Regulamin sklepu

Strona o której mowa w nagraniu: https://sardynkibiznesu.pl/

Kod rabatowy -10%: akademiapomocni

Kod wpisz podczas składania zamówienia:

17. Jak dodać komunikat informujący o plikach cookies?

18. Instalacja Yandex.Metrica na stronie (oglądanie wizyt na stronie)

Strona do założenia konta: https://passport.yandex.com/auth/list

19. Instalacja Google Analytics

Strona do założenia konta Google Analytics: https://marketingplatform.google.com/about/analytics/

20. Jak zrobić kopię zapasową strony www (wtyczka WP Vivid)

21. Aktualizacje na stronie

22. Konfiguracja SMTP czyli jak zwiększyć dostarczalność maili

Więcej wiedzy?